пятница, 20 октября 2017 г.

Тема: Пластмаси.
Мета: розширити знання учнів про полімери; дати поняття про пластмаси, показати їх різноманітність; ознайомити учнів із зразками виробів із пластмас та їх властивостями; з'ясувати роль полімерів в розв'язанні сировинної проблеми; вдосконалювати техніку хімічного експерименту під час виконання лабораторних дослідів.
Обладнання: колекція «Пластмаси», мультимедійні прилади, лабораторний штатив, пробірки, сірники, зразки виробів з поліпропілену, полівінілхлориду, політетрафлуоретилену, розчини сульфатної кислоти, лугу, калій перманганату.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Формула і назва полімеру
Властивості полімеру
Застосування полімеру
поліпропілен
(– СН2 – СН –)n
            |
         СН3
Тверда, жирна на дотик речовина, хімічно стійка (стійка до дії лугів, кислот і органічних розчинників), газо- і водонепроникна, стійка до стирання і багаторазових деформацій, розм'якшується при 160°С-170°С, легший   за воду, густина 0,91-0,92г/см3.
Виготовлення високоміцної кабельної ізоляції, труб для подачі гарячої води і для перекачування агресивних рідин, деталей машин, хімічної апаратури, міцних канатів, сіток, технічних тканин, виготовлення фурнітури для взуття та одягу, виготовлення іграшок.
поліхлорвініл 
(– СН2 – СН –)n
            |
          Сl   
Біла порошкоподібна речовина, хімічно стійка, має гарні електроізоляційні властивості, високу механічну міцність, не горить, порівняно легко розкладається під час нагрівання, виділяючи хлороводень. Розрізняють два типи пластмас на основі вінілхлориду: вініпласт і пластикат.
Вініпласт - тверда жорстка речовина. Пластикат - м'який, гнучкий матеріал.
Виготовлення деталей машин труб, деталей хімічної апаратури, акумуляторних банок, пакувального матеріалу. Виготовлення лінолеуму, штучної, шкіри, клейонки, водостійких плащів, використовується для ізоляції проводу.
політетра-флуоретилен
(–СF2–СF2–)n
Тверда, жирна на дотик речовина, має підвищену хімічну стійкість, важча за воду, густина 2,1-2,2 г/см3, робоча температура від +250°С до -270 °С, неотруйна.
Виготовлення деталей машин, апаратів, що працюють в хімічно агресивному середовищі, кухонного посуду, посуду для зберігання лікарських препаратів, використовується для виготовлення штучних хрящів, клапанів серця, судин, деталей літаків і ракет.
Демонстрації  3 «Виявлення властивостей пластмас: відношення до нагрівання , розчинів кислот, лугів, окисників ».
1) Визначення відносної густини полімерів.
В склянку з водою кидаємо кусочки пластмас. Порівнюємо густину цих полімерів з густиною води.
2) Відношення полімерів до кислот
У чотири пробірки наливаємо по 1 мл. розчину сульфатної кислоти і кидаємо по одному кусочку полімеру. Через 10 хв. виймаємо зразки з кислоти промиваємо їх і досліджуємо. Робимо висновки про відношення полімерів до кислот
3) Відношення полімерів до калій перманганату.
У чотири пробірки наливаємо по 1мл. розчину калій перманганату і кидаємо по одному кусочку полімеру, через декілька секунд виймаємо їх і досліджуємо, чи діє калій перманганат на полімери
4) Відношення полімерів до лугів.
IV. Закріплення матеріалу
Лабораторний дослід №4 «Ознайомлення із зразками пластмас  ».
Мета: Встановити зв'язок між властивостями та сферами застосування пластмас на основі полімерів: поліетилену, поліпропілену, полівінілхлориду, політетрафлуоретилену.
Обладнання та реактиви: Зразки виробів з різних пластмас.
Хід роботи
1. Прокласифікуємо отримані вироби за полімерами, з якого виготовлено дані вироби. З'ясовуємо області застосування запропонованих виробів та властивості полімерів, на яких ґрунтується їх використання.
2. Заповнюємо таблицю:
Назва виробу
Назва і формула полімеру
Застосування виробу
Властивості полімеру, які лежать в його застосуванні
1. Пакувальна плівка 
поліетилен
Пакувальний матеріал
Прозорий, міцний
2. Ізоляційний дріт    
поліпропілен
Ізоляція для електропроводки.
Діелектрик.
3. Лінолеум
поліхлорвініл
Покриття підлоги
Стійкий до стирання і багаторазових деформацій.
4. Прес для цитрусових
поліетилен
Одержання фруктових соків.
Стійкий до дії агресивних середовищ, зокрема кислот, неотруйний.
5. Кран хімічної апаратури
поліпропілен
Для відкривання- закривання доступу    проходження агресивних рідин.
Стійкий до дії агресивних середовищ, зокрема кислот.
6. Пластикова пляшка
поліетилен
Для зберігання рідин
Стійкий до дії агресивних середовищ, зокрема кислот, неотруйний.
7. Сумка
поліхлорвініл
Для зберігання і перенесення речей
Легкий, еластичний, гнучкий, стійкий до стирання і багаторазових деформацій
3. Висновок.
Більшість пластмас мають спільні властивості, тверді, стійкі до стирання і багаторазових деформацій, хімічно стійкі.
V.      Підсумки уроку.
VI.    Домашнє завдання:
1.     Опрацювати § 33 виконати вправи №№ 198-200 (усно) стор. 138.
Повторити §§ 31-32.
Тема: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів із теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома», розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, сприяти всебічному розвитку учнів, їх допитливості, кмітливості, формувати почуття відповідальності за виконану роботу.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва, плакат «Сонячна система», політична карта світу, портрети В.Рентгена, І.Пулюя, Е.Резерфорда, Н.Бора, М.Складовської Кюрі, Е.Фермі, А.Нобеля, А.Ейнштейна, чорний ящик, сірка, мультимедійні матеріали.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань (урок-гра «Що? Де? Коли?»)
Хід уроку
I. Вступне слово вчителя.
Ведучий. Сьогодні ми починаємо гру на звання найкращої команди листопада. Проти вас грають вчителі-предметники нашої школи.
II. Гра «Що? Де? Коли?». Запитання від вчителів заздалегідь оформлено як відеоматеріал.
Раунд 1 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель астрономії
v    Запитання від вчителя астрономії:
Шановні знавці періодичної системи, вкажіть елементи, названі на честь планет та інших небесних тіл. Покажіть відповідні небесні тіла на плакаті «Сонячна система».
v    Запитання від вчителя хімії:
Охарактеризуйте дані елементи за місцем в періодичній системі. Відповіді учнів: +52Те, +34Sе, +92U, +93Np, +58Се, +46Рd, +2Не
Раунд 2 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель екології
v    Запитання від вчителя екології:
Вкажіть хімічний елемент, що входить до складу речовини, яка утворює парниковий ефект. Назвіть цю речовину і запишіть її формулу.
v    Запитання від вчителя хімії:
Які властивості проявляє дана сполука, відповідь підтвердіть хімічними реакціями. Відповіді учнів: хімічний елемент Карбон, речовина - вуглекислий газ, карбон (ІV) оксид виявляє кислотні властивості.
Раунд 3 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель географії
Бліц (три питання по 20 секунд).
v    Запитання від вчителя географії:
1. Вкажіть елементи, назви яких походять від назв частин світу, країн.
2. Якщо в назві цього елемента ви заміните першу букву, то одержите назву протоки між Чорним і Середземним морем.
3. Вкажіть елементи, які походять від назв міст і сіл.
v    Запитання від вчителя хімії. Розповісти про будову атома даного елемента.
Відповіді учнів:
1. +21Sс, +47Аg, +49Іn, +63Еu, +95Аm, +98Сf, +87Fr, +84Ро;
2. +15Р;
3. +64Но, +69Тm, +97Вк, +25Мn, +71Lu, +12Мg.
Раунд 4 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель зарубіжної літератури.
Бліц (три питання по 20 секунд).
v    Запитання від вчителя зарубіжної літератури:
1. Шановні знавці періодичної системи. Прослухайте уривок з твору:
«Так! Це був собака, величезний, чорний, як смола. Але такого собаки ще ніхто з нас смертних не бачив. З його роззявленої пащі виривались іскри, по морді і загривку переливався мерехтливий вогонь. Ні в чийому запаленому мозку не могло виникнути видіння страшніше, огидніше, ніж ця пекельна істота, що вискочила на нас з туману... Страшний пес, завбільшки з левицю, його величезна паща все ще світилась голубуватим полум'ям, а його запалі очі були обведені вогненними колами». Про яку речовину йде мова?
v Запитання від вчителя хімії:
Охарактеризуйте хімічні властивості простої речовини, утвореної даним
хімічним елементом.
Відповідь учня:
1. +15Р – ця речовина – білий фосфор.
2.      Вкажіть елементи, які походять від назв міфічних істот.
v    Запитання від вчителя хімії:
До яких родин, груп належать ці елементи?
Відповіді учнів: +61Рm, +27Со, +28Ni, +73Та, +22Ті, +23V
3.      З ким із російських поетів Д. І. Менделєєв мав близькі родинні зв'язки? Що це були за зв'язки?
Відповіді учнів: О. Блок, був зятем Д. І. Менделєєва.
Раунд 5 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель екології
Ø       Запитання від вчителя екології:
Назвіть групу елементів, які входять до складу фреонів (похідні насичених вуглеводнів).
Ø       Запитання від вчителя хімії:
Напишіть зовнішній енергетичний рівень цих елементів. Відповіді учнів: галогени: F, Сl, Вr, І, зовнішній рівень ns2 nр5
Раунд 6 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель біології
v    Запитання від вчителя біології:
Шановні знавці періодичної системи, вкажіть елементи, які забарвлюють кров у : а) зелений; б) блакитний; в) червоний колір.
v    Запитання від вчителя хімії:
Вкажіть кількість електронів на зовнішньому рівні в атомі цих елементів. Відповіді учнів:
а) +24Сr, б) +29Сu, в) +56Fе
Раунд 7 (гонг)
Ведучий. Винесіть чорний ящик.

Проти вас грає вчитель хімії. 
Завдання: масова частка елемента, який утворює дану речовину, у формулі вищого оксиду 0,4. Елемент знаходиться в шостій групі головної підгрупи. Знайти елемент. Яка речовина знаходиться в чорному ящику?

Дано:
W (R в RO3)=0,4   
R?

Нехай Аr(R)=х, тоді Мr (RO3)=х+48
х = 0,4 + 48)
х = 0,4 х +19,2
0,6 х =19,2
х=32, Аr (R) = 32, R – Сульфур

 



Відповідь: Хімічний елемент- Сульфур утворює просту речовину сірку , отже, в чорному ящику - сірка.
Раунд 8 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель всесвітньої історії.
Бліц (три питання по 20 секунд).
v    Запитання від вчителя всесвітньої історії
Шановні знавці періодичної системи, дайте відповідь на такі запитання:
1.       Під час походів воєначальники дворянського походження ніколи не хворіли на інфекційні захворювання, на відміну від простих солдат. З якого металу був виготовлений їх посуд?
2.       Стародавня легенда розповідає, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з'ївши «сніданок», який коштував 100000 сестерцій (дуже велика сума). Що з'їла вигадлива цариця? Метал, що входить до складу цієї сполуки, входить до складу кісток.
3.   Який метал і чому скорочував життя мешканцям стародавнього Риму?
Відповіді учнів:  
1. +47Аg
2. Клеопатра розчинила намисто з перлів в бокалі з оцтом. Перли – СаСО3, метал - кальцій.
3. +82Рb
Раунд 9 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель трудового навчання
v    Запитання від вчителя трудового навчання:
Шановні знавці періодичної системи, назвіть метал і сплави, на основі якого і з яких зроблені більшість приладів, які ми з вами використовуємо на уроках трудового навчання.
v    Запитання від вчителя хімії:
Охарактеризуйте хімічні властивості простої речовини, утвореної даним хімічним елементом.
 Відповідь учнів: +56Fе, проста речовина - залізо, сплави на основі заліза - чавун і сталь.
Раунд 10 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає заступник директора з охорони праці
v    Запитання від заступника директора з охорони праці.
Шановні знавці періодичної системи, вкажіть речовину, пара якої викликає сильне отруєння організму.
v    Запитання від вчителя хімії:
Які вам відомі методи нейтралізації цього металу в побуті?
 Відповідь учнів: ртуть.
Спочатку ртуть, що розлилася, потрібно зібрати алюмінієвою дротиною. Якщо ртуть потрапила у щілини, її потрібно засипати порошком сірки.
Раунд 11 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель фізики
v    Запитання від вчителя фізики
Шановні знавці періодичної системи, назвіть елементи, названі на честь знаменитих фізиків. Розкажіть про заслуги цих вчених в розвитку хімії і фізики.
До цього питання учні готуються заздалегідь.
Учні підготували доповідь про лауреатів Нобелівської премії останніх років в галузі хімії і розповідають про діяльність А. Нобеля, Д. Менделєєва, В.Рентгена, І. Пулюя, Е. Резерфорда, А. Ейнштейна, Г. Сиборга, Е. Лоуренса, Е.Фермі, Н. Бора, Л. Мейтнера.
Раунд 12 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель хімії
v    Запитання від вчителя хімії:
Шановні знавці періодичної системи, вам потрібно розгадати цей кросворд. У виділеному стовпчику ви прочитаєте прізвище вченого, який відкрив періодичний закон і склав періодичну систему хімічних елементів.


1












2












3










4













5











6













7













8












9










Запитання:
1.       Елемент, який знаходиться в II групі, головній підгрупі, третьому періоді.
2.       Елемент із зарядом ядра +4.
3.       Елемент, електронна формула якого має вигляд 1s22s 263s1
4.       Елемент, який належить до родини платинових.
5.       Елемент, названий на честь планети Земля.
6.       Елемент з відносною атомною масою 28
7.       F- елемент з зарядом ядра  + 58.
8.       Елемент, названий на честь частини світу, в якій ми живемо.
9.       Елемент, який знаходиться в V групі, побічній підгрупі, 4 періоді.
Відповідь учнів: 1. Магній, 2. Берилій, 3. Натрій, 4. Родій, 5.Телур, 6. Силіцій, 7. Церій, 8. Європій, 9. Ванадій
Раунд 13 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель екології
Запитання від вчителя екології:
Шановні знавці періодичної системи, вам потрібно розгадати цей кросворд. У виділеному стовпчику  отримаємо слово - одну з екологічних проблем сьогодення.
1










2










3










4










Запитання:
1. Один з двох хімічних елементів, чиї сполуки мають безпосереднє відношення до утворення кислотних дощів.
2.      Хімічна сполука, з якої виготовлені більшість архітектурних пам'яток і скульптур.
3. Зменшення цієї речовини призвело до утворення «дірки».
4. Під час цього природного явища відбувається взаємодія кисню з азотом.
Відповідь учнів:
1. Сульфур; 2. Мармур  3. Озон; 4. Гроза
Раунд 14 (гонг)
Ведучий. Проти вас грає вчитель хімії
v    Запитання від вчителя хімії:
Які хімічні елементи дістали назву від фізичних властивостей утворених ними речовин. Охарактеризуйте ці фізичні властивості.
Відповідь учнів: +53І, +88 Rа, +80 Нg, +15Р, +17Сl, +24Сr, +9F, +35Вr
I.                   Підсумки уроку.
Вчителі - предметники, які присутні на уроці, виставляють оцінки зі свого предмету найбільш активним учасникам гри.
Вчитель хімії також оцінює відповіді учнів.
IV.    Заключне слово вчителя.