Тема: Пластмаси.
Мета: розширити знання
учнів про полімери; дати поняття про пластмаси, показати їх різноманітність;
ознайомити учнів із зразками виробів із пластмас та їх властивостями; з'ясувати
роль полімерів в розв'язанні сировинної проблеми; вдосконалювати техніку
хімічного експерименту під час виконання лабораторних дослідів.
Обладнання: колекція
«Пластмаси», мультимедійні прилади, лабораторний штатив, пробірки, сірники,
зразки виробів з поліпропілену, полівінілхлориду, політетрафлуоретилену,
розчини сульфатної кислоти, лугу, калій перманганату.
Тип уроку: засвоєння нового
матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний
момент
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу.
Формула і назва полімеру
|
Властивості полімеру
|
Застосування полімеру
|
поліпропілен
(– СН2 – СН –)n
|
СН3
|
Тверда, жирна на дотик речовина, хімічно стійка (стійка до дії лугів, кислот і
органічних розчинників), газо- і водонепроникна, стійка до стирання і
багаторазових деформацій, розм'якшується при 160°С-170°С, легший за воду, густина 0,91-0,92г/см3.
|
Виготовлення високоміцної кабельної ізоляції, труб для
подачі гарячої води і для перекачування агресивних рідин, деталей машин,
хімічної апаратури, міцних канатів, сіток, технічних тканин, виготовлення фурнітури
для взуття та одягу, виготовлення іграшок.
|
поліхлорвініл
(– СН2 – СН –)n
|
Сl
|
Біла порошкоподібна речовина, хімічно стійка, має гарні
електроізоляційні властивості, високу механічну міцність, не горить,
порівняно легко розкладається під час нагрівання, виділяючи хлороводень.
Розрізняють два типи пластмас на основі вінілхлориду: вініпласт і пластикат.
Вініпласт - тверда жорстка речовина. Пластикат -
м'який, гнучкий матеріал.
|
Виготовлення деталей машин труб, деталей хімічної апаратури, акумуляторних банок, пакувального матеріалу. Виготовлення
лінолеуму, штучної, шкіри, клейонки, водостійких плащів, використовується для
ізоляції проводу.
|
політетра-флуоретилен
(–СF2–СF2–)n
|
Тверда, жирна на дотик речовина, має підвищену хімічну
стійкість, важча за воду, густина 2,1-2,2 г/см3, робоча
температура від +250°С до -270 °С, неотруйна.
|
Виготовлення деталей машин, апаратів, що працюють в
хімічно агресивному середовищі, кухонного посуду, посуду для зберігання
лікарських препаратів, використовується для виготовлення штучних хрящів,
клапанів серця, судин, деталей літаків і ракет.
|
Демонстрації 3 «Виявлення властивостей пластмас: відношення до
нагрівання , розчинів
кислот,
лугів,
окисників ».
1) Визначення відносної густини
полімерів.
В склянку з водою кидаємо кусочки пластмас. Порівнюємо
густину цих полімерів з густиною води.
2) Відношення полімерів до кислот
У чотири пробірки наливаємо по 1 мл. розчину сульфатної
кислоти і кидаємо по одному кусочку полімеру. Через 10 хв. виймаємо зразки з
кислоти промиваємо їх і досліджуємо. Робимо висновки про відношення полімерів
до кислот
3) Відношення
полімерів до калій перманганату.
У чотири пробірки наливаємо по 1мл. розчину калій
перманганату і кидаємо по одному кусочку полімеру, через декілька секунд
виймаємо їх і досліджуємо, чи діє калій перманганат на полімери
4) Відношення
полімерів до лугів.
IV. Закріплення матеріалу
Лабораторний
дослід №4 «Ознайомлення із зразками пластмас ».
Мета: Встановити
зв'язок між властивостями та сферами застосування пластмас на основі полімерів:
поліетилену, поліпропілену, полівінілхлориду, політетрафлуоретилену.
Обладнання та
реактиви: Зразки виробів з різних пластмас.
Хід роботи
1. Прокласифікуємо отримані вироби за
полімерами, з якого виготовлено дані вироби. З'ясовуємо області застосування
запропонованих виробів та властивості полімерів, на яких ґрунтується їх
використання.
2. Заповнюємо таблицю:
Назва виробу
|
Назва і формула полімеру
|
Застосування виробу
|
Властивості полімеру, які
лежать в його застосуванні
|
1. Пакувальна плівка
|
поліетилен
|
Пакувальний матеріал
|
Прозорий, міцний
|
2. Ізоляційний дріт
|
поліпропілен
|
Ізоляція для електропроводки.
|
Діелектрик.
|
3. Лінолеум
|
поліхлорвініл
|
Покриття підлоги
|
Стійкий до стирання і
багаторазових деформацій.
|
4. Прес для цитрусових
|
поліетилен
|
Одержання фруктових соків.
|
Стійкий до дії агресивних
середовищ, зокрема кислот, неотруйний.
|
5. Кран хімічної апаратури
|
поліпропілен
|
Для відкривання- закривання
доступу проходження агресивних
рідин.
|
Стійкий до дії агресивних
середовищ, зокрема кислот.
|
6. Пластикова пляшка
|
поліетилен
|
Для зберігання рідин
|
Стійкий до дії агресивних
середовищ, зокрема кислот, неотруйний.
|
7. Сумка
|
поліхлорвініл
|
Для зберігання і перенесення
речей
|
Легкий, еластичний, гнучкий,
стійкий до стирання і багаторазових деформацій
|
3. Висновок.
Більшість пластмас мають спільні властивості, тверді,
стійкі до стирання і багаторазових деформацій, хімічно стійкі.
V. Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання:
1.
Опрацювати § 33 виконати вправи №№ 198-200 (усно) стор.
138.
Повторити §§ 31-32.