Методична скарбничка

Мета: з'ясувати позитивний і негативний вплив хімічної промисловості в цілому на стан навколишнього середовища; проаналізувати негативні глобальні зміни на Землі; формувати в учнів елементи екологічного мислення, сприяти екологізацїї їхньої свідомості; розкрити взаємозв'язок хімії, людини та природи; показати, що головною причиною забруднення навколишнього середовища є необдумана діяльність людини
Обладнання: таблиці по охороні навколишнього середовища
Тип уроку: урок-конференція, урок узагальнення та систематизації знань
Девіз уроку: Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля: знищити її легко, а відновити неможливо.
Хід уроку
Урок проходить у формі наукової конференції, за участі учених-хіміків, біологів, фізиків, географів, медиків, журналістів, екологів.
Тема конференції: глобальні екологічні проблеми
Ведучий.
Першою проблемою, яку ми розглядаємо, є парниковий ефект. Слово надається вченому-хіміку.
Учений-хімік.
Парниковий ефект– це підвищення середньої температури атмосфери через збільшення вмісту в ній вуглекислого газу і деяких інших газів, які перешкоджають тепловому випромінюванню вийти з поверхні Землі.
Журналіст.
Які причини утворення «надлишкової» кількості вуглекислого газу?
Учений-біолог.
Причини наступні:
1.  Спалювання великої кількості газу, нафти, кам'яного вугілля.
2.  Знищення лісів.
3.  Робота атомних та теплових електростанцій.
Журналіст.
Якими можуть бути наслідки парникового ефекту для всього живого на Землі?
Учений-еколог.
Середньорічна температура на Землі збільшується на 2 - 3 ° С, і це призведе до того, що:
ü по-перше, основні кліматичні зони зміняться від екватора ~ на 400 км.;
ü по-друге, рослини і тварини будуть змушені перекочовувати за зміщеними зонами: частина з них адаптується, а частина загине;
ü по-третє, глобальне потепління викличе танення льодовиків, рівень світового океану може піднятися на 6 - 10м;
ü по-четверте, внаслідок танення льодовиків, буде затоплено приблизно 20%площі суходолу;
ü по-п'яте, можливе збільшення кількості і посилення природних стихійних лих, паводків, суховіїв, посух, обвалів, тропічних циклонів, штормових вітрів;
ü по-шосте, можуть поширитися епідемії «старих хвороб» (тиф, малярія, різні види грипу) і виникнути нові.
Ведучий.
Другу проблему, яку ми розглядаємо сьогодні, висвітлить учений хімік.
Учений-хімік.
Озонова дірка– це зниження густини озонового екрану над Антарктидою і Арктикою. Озоновий екран - це шар озону на висоті 15 -50 км над Землею, який захищає Землю від руйнівного для живих організмів УФ- випромінювання Сонця.
Журналіст.
Розкажіть, будь ласка, про причини цієї проблеми.
Учений -хімік.
1. Основною причиною зменшення шару озону є використання фреонів , які застосовуються як холодагенти в рефрижераторах і домашніх холодильниках; як аерозольні розбризкувачі вбалончиках з фарбою, лаком, парфумами; для очистки напівпровідникових схем.
2. Також до руйнування озонового шару причетні вуглекислий газ, оксиди нітрогену, які утворюються під час запуску балістичних ракет. Кожен запуск ракети «пропалює» в озоні дірку, яка дуже довго затягується.
Журналіст.
Які наслідки можуть бути від цієї проблеми?
Лікар.
Дозвольте мені відповісти на це запитання. На жаль, наслідки озонової дірки є вже сьогодні:
*   по-перше, рак шкіри: щорічно у світі діагностується від 2 до 3 млн випадків захворювання раком шкіри і більше 130000 випадків злоякісної меланоми,особливо на це захворювання страждають жителі Австралії і Нової Зеландії. За даними ВООЗ зараз в Австралії, з населенням 24,5млн. чоловік, щорічно хворіють 180 – 150 тисяч жителів і більше 1-ї тисячі помирає від цієї хвороби. Протягом останніх 40 років захворюваність раком шкіри в Австралії може зрости, як мінімум, у два рази, якщо озонова дірка і далі буде збільшуватися;
*   по-друге, у вищезгаданих країнах населення хворіє на катаракту і главкому. Як ви знаєте, главкома - дуже серйозне захворювання зору;
*   по-третє, УФ-промені розкладають хроматин ядра клітини, припиняють поділ і розмноження клітин, і, як наслідок, у людини виникають пошкодження ДНК.
Ведучий.
Наступна проблема, яку ми розглядаємо, це - смог. Слово надається групі вчених із Лондона та Лос-Анджелеса.
Учений 1.
Смог– це отруйний туман, небезпечне забруднення атмосферного повітря(суміш пилу і крапель різних речовин). Смог є двох типів: лондонський і лос-анджелеський.
Учений 2 (із Лондона).
Смог лондонського типу– туман, із газуватими забруднювачами і пилом. Це забруднення вперше помітили в 50-тих роках минулого століття над Лондоном. Основним компонентом цього смогу є сульфур(ІV) оксид (сірчистий газ), який утворюється внаслідок спалення сульфуровмісних сортів вугілля і мазуту.
Учений 3 (із Лос-Анджелеса).
Смог лос-анджелеського типувиникає в результаті складних фотохімічних реакцій у повітрі, забрудненому вуглеводнями,пилом, сажею і оксидами нітрогену під впливом сонячного світла, підвищеної температури нижніх шарів повітря та великої кількості озону. У сухому і загазованому теплому повітрі виникає синюватий прозорий туман.
Журналіст.
Назвіть, будь ласка, підприємства, які найбільше причетні до утворення смогу.
Учений -хімік.
Смог лондонського типу в основному утворюють ТЕС, котельні. Смог лос-анджелеського типу виникає в результаті автомобільного загазування атмосфери.
Журналіст.
Які наслідки смогу?
Ведучий.
Слово надається лікарям.
Лікар.
*     По-перше, смог - це туман, який неприємно пахне, подразнює слизові оболонки очей та дихальних шляхів, спричиняє задуху, бронхіальну астму, емфізему легенів;
*     по-друге, речовини, які утворюються під дією світла в смозі лос-анджелеського типу, є набагато шкідливішими, ніж вихідні компоненти смогу. Ціречовини на сьогодні ще до кінця не досліджені, тому про наслідки цієїпроблеми ми дізнаємось, на жаль, тільки тоді, коли постраждають люди.
Ведучий.
Слово надається екологу.
Еколог.
Дія смогу на природу така:
1.  Листя на деревах в'яне, стає плямистим, жовкне.
2.   У тварин, як і у людей, подразнюються слизові оболонки очей і
дихальних шляхів.
Ведучий.
Слова просять хіміки.
Учений-хімік.
Під дією смогу:
1.  Прискорюється корозія металів.
2.  Руйнуються вироби з мармуру, вапняку.
3.  Швидко псується взуття, одяг.
4.  Погіршуються властивості гуми.
5.  Змінюються властивості фарб і емалей.
Ведучий.
Наступна проблема, яку ми розглядаємо, це - кислотні дощі. Для висвітлення цієї теми до мікрофона запрошуються вчені-хіміки.
Учений -хімік.
Кислотні дощі- це підвищений вміст сульфатної і нітратної кислот у дощовій воді. Ви запитаєте: «Де беруться кислоти у воді?» Внаслідок взаємодії оксидів сульфуру і нітрогену з атмосферною вологою утворюються дрібні крапельки кислот, які переносяться вітрами у вигляді кислотного туману і випадають на землю кислотними дощами.
Журналіст.
Назвіть негативні наслідки кислотних дощів на навколишнє середовище.
Ведучий.
Про негативні наслідки кислотних дощів нам розповість еколог.
Еколог.
Наслідки кислотних дощів:
1.  Знижується врожайність зернових, овочів, фруктів.
2.  Гинуть ліси, особливо хвойні.
3.  Вимиваються з ґрунту катіони калію, кальцію, магнію, феруму.
4.  Кородують техногенні системи.
5.  Зникають водоплавні птахи і тварини,що харчуються комахами.
6.  Вимиваються з ґрунту катіони алюмінію і переходять у розчинну форму, рослини отруюються, а попадання цих катіонів  у водойми призводить до того, що гине риба.
Ведучий.
Шановні вчені, дякуємо за цікаві доповіді, але тепер ми ще хотіли б почути про заходи боротьби із забрудненням атмосфери. Слово надається хімікам.
Учений -хімік.
Основними і найбільш дієвими методами боротьби із забрудненням атмосфери є економічні. У багатьох розвинених країнах діє продумана система заохочувальних і заборонних заходів, які допомагають уникнути забруднень. Велике значення має виховна й просвітницька робота. Існують також організаційні, технологічні та інші засоби боротьби із забрудненням атмосфери:
1.  Зменшення кількості ТЕС за рахунок будівництва більш потужних, забезпечених новітніми системами очищення й утилізації (корисного використання) газових і теплових викидів.
2.  Регулювання двигунів внутрішнього згорання в автомобілях, установлення на них спеціальних каталізаторів, що нейтралізують чадний газ до СО2: заміна шкідливого бензину, який забруднює повітря сполуками Плюмбуму, на екологічно менш шкідливий.
3.  Озеленення міст і селищ.
Ведучий.
Ось і закінчилася наша конференція. Послухавши виступи провідних спеціалістів в різних галузях охорони навколишнього середовища, я думаю, кожен з нас задумається над тим, як зберегти чистим довкілля для майбутніх поколінь.

Комментариев нет:

Отправить комментарий